Restauratie van de Zilvermeeuw
Een opvallend zilveren treinstel met oranje deuren dat op hoge snelheid door Amsterdam ‘vloog’: dat was de Zilvermeeuw in zijn gloriedagen. De snelste zal hij niet meer worden, maar onze restaurateurs doen er alles aan om hem weer in ere te herstellen. In de kleuren waar hij zijn naam aan dankt.
Er waren meerdere zilvermeeuwen, maar alleen nummer 23, serie M2-M3, is gered van de sloop. Het GVB schonk het treinstel in 2017 aan Stichting Beheer Collectie Amsterdam Vervoer Museum (SBCAVM).
A-status voor een rijdend monument
Ondertussen is de Zilvermeeuw officieel een rijdend monument. Per 1 december 2018 is hij zelfs opgenomen in het Nederlands Register Rail Erfgoed (NRRE) en daarmee in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME). Het treinstel kreeg de hoogste mobiel erfgoed waardering de A- status.
Wat maakt de Zilvermeeuw zo bijzonder?
- zijn uiterlijk, het karakteristieke front, dat architect Rietveld jr ontwierp;
- zijn bekendheid doordat Prinses Beatrix en Prins Claus op 14 november 1977 de officiële openingsrit met dit treinstel maakten;
- de rol die de metro heeft gespeeld in de stedenbouwkundige ontwikkeling als verbinder van stadsdeel Zuidoost met het centrum van Amsterdam.
Bezoek de werkplaats!
De Zilvermeeuw staat nu in het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep. Hij wordt daar liefdevol gerestaureerd door vakkundige medewerkers. De doorlooptijd van het restauratieproces wordt geschat op 3 jaar. De werkplaats in het museum is open voor bezoek, dus kom gerust een kijkje nemen!
Komt de Zilvermeeuw terug naar Zuidoost?
Een icoon dat het verhaal vertelt over Hollands ‘Nieuw Amsterdam’ is natuurlijk het best op zijn plek in Amsterdam Zuidoost. We werken eraan om hem daar een plek in de openbare ruimte te geven. Onderzoeksbureau XPEX heeft inmiddels een locatieonderzoek gedaan en op basis daarvan zijn we in overleg met de Gemeente Amsterdam en de Omgevingsmanager ArenApoort om de haalbaarheid van verschillende locaties te bekijken.